«Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» στο θέατρο Απόλλων- Εξαίσια παράσταση του Δούρειου Ίππου
- ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
- 6 Μαρτίου, 2023
- 151
- 1 minute read
Ένα έργο το οποίο ο σπουδαίος λογοτέχνης έγραψε το 1936 και μας μεταφέρει στη συντηρητική κοινωνία της Ανδαλουσίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, λίγο πριν ξεσπάσει ο Β΄Π.Π.
Στο κατάμεστο θέατρο “Απόλλων” το κοινό παρακολούθησε την παράσταση, σε σκηνοθεσία του Παρασκευά Παπαπετρόπουλου, που αναμετράται πάντα – με αξιοσημείωτο θάρρος – σε έργα “δύσκολα”, μεγάλα, κλασικά. Οι θεατές γέμισαν ασφυκτικά το χώρο με τις ερμηνείες γυναικών όλων των ηλικιών, πολλές παρεμπιπτόντως ήταν και οι νεαρές που έκαναν το ντεμπούτο τους, αποτυπώνοντας με τον καλύτερο και εκφραστικότερο τρόπο το βουβό πάθος για τη ζωή, αλλά και τους αμέτρητους κανόνες και περιορισμούς τους οποίους οι κόρες της Μπερνάρντα θέλουν να νικήσουν για να ζήσουν, όμως δεν τολμούν, εκτός από την 20χρονη Αδέλα που σπάει τα δεσμά, αλλά το «πληρώνει» ακριβά, καθηλώνοντας έτσι το κοινό και κρατώντας το συνεχώς σε αγωνία…
Ένα σπίτι στο οποίο κάθε λέξη της ηγετικής και συνάμα τυραννικής Μπερνάρντα αποτελεί απαράβατο νόμο για τις πέντε θυγατέρες της με το οκταετές πένθος που αποφασίζει μετά το χαμό του συζύγου της.
«Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα», ένα έργο επίκαιρο, γυναικείο και εν τέλει φεμινιστικό, αν και γραμμένο πριν 70-80 χρόνια φανερώνει πόσα έχουν κερδηθεί για τις γυναίκες, αλλά και πόσο πολύ δρόμο έχει να διανύσει το “αδύναμο” για κάποιους φύλο. Παιγμένο από γυναίκες με απίστευτο ταλέντο και μεγάλη πείρα στο σανίδι… όπως η πρωταγωνίστρια (Μπερνάρντα), Παναγιώτα Ιωάννου και εκ των νέων προσώπων που στη συγκεκριμένη παράσταση ντεμπούταρε, η κόρη της, Λυδία Μίνιτς.
Οι παραστάσεις θα διαρκέσουν μέχρι και τις 19 Μαρτίου.
Το έργο
Το έργο περιγράφει τα γεγονότα κατά την περίοδο πένθους σε ένα σπίτι στην Ανδαλουσία, όπου η 60χρονη Μπερνάρντα Άλμπα κατέχει τον απόλυτο έλεγχο πάνω στις κόρες της: Αγκούστιας, Μαγκνταλένα, Αμέλια, Μαρτίριο και Αδέλα. Στο σπίτι ζουν επίσης η Πόνθια, η οικονόμος, κι η Μαρία Χοσέφα, μητέρα της Μπερνάρντα. Στο έργο δεν εμφανίζεται επί σκηνής κανένας ανδρικός χαρακτήρας. Ακόμα κι ο Πέπε Ρομάνο, το αντικείμενο του πόθου για τις κόρες της Μπερνάρντα και μνηστήρας της Ανγκούστιας, δεν εμφανίζεται ποτέ.
Το έργο επικεντρώνεται στα ζητήματα της καταπίεσης, του συμβιβασμού και του πάθους και την επιρροή των ανδρών στις γυναίκες. Η τυραννία της Μπερνάρντα απέναντι στις κόρες της προμηνύει τη φύση του φασιστικού καθεστώτος του Φράνκο στην Ισπανία, λίγο αφού τελειώσει το έργο του ο Λόρκα.
Υπόθεση του έργου
Μετά το θάνατο του δεύτερου συζύγου της, η Μπερνάρντα Άλμπα γίνεται τυραννική με τις πέντε κόρες της, που σπάνια είχαν οποιαδήποτε επαφή με το άλλο φύλο. Επιβάλλει πένθος 8 χρόνων και τον εγκλεισμό τους μες στο σπίτι, καθώς η ανώτερη τάξη τους δεν τους επιτρέπει να “ανακατεύονται” με τους απλούς χωρικούς. Η Ανγκούστιας, η μεγαλύτερη κόρη της Μπερνάρντα από τον πρώτο της γάμο, κληρονομεί την περιουσία του πατέρα της κι έτσι προσελκύει το ενδιαφέρον ενός μνηστήρα, του Πέπε Ρομάνο. Τον Πέπε όμως ποθούν κι η Αδέλα, η μικρότερη κόρη, που αρνείται να υποταχθεί στη μητέρα της και συνάπτει ερωτική σχέση μαζί του, αλλά κι η Μαρτίριο, που τη ζηλεύει για κάτι που η ίδια δεν μπορεί να αποκτήσει, λόγω του παρουσιαστικού της. Η ζήλια της Μαρτίριο θα οδηγήσει στο τραγικό τέλος της Αδέλα και στη διατήρηση του πένθους στο σπίτι.
Οι ηθοποιοί με σειρά εμφάνισης:
Υπηρέτρια: Χαρούλα Κόλλια
Πόνθια: Ανδριανή Αργυρακούλου
Ζητιάνα: Αθανασία Συντέτου
Κοριτσάκι: Μάρω Καραλή
Μπερνάρντα: Παναγιώτα Ιωάννου
Αουγκουστίας: Αιμιλία Ζαφειροπούλου
Μαγδαλένα: Ιουλία Κόλλια
Αμέλια: Αθανασία Συντέτου
Μαρτίριο: Ελευθερία Μυλωνά
Αδέλα: Πένυ Ζουμπάκη
Πρώτη γυναίκα: Κατερίνα Τσουραμάνη
Κορίτσι: Λυδία Μίνιτς
Μαρία Χοσέφα: Αφροδίτη Κουτρούτσου
Πέπε Ρομάνο: Βασίλης Τσάκαλης
Προυδένθια: Κατερίνα Τσουραμάνη
Κατερίνα Πολυδώρου